نقدی برانتشار دفترچه گزارش عملکرد سازمان

  

      گرچه دراین مطلب قصد ارزیابی تحقق شعار زیبا و تحریک کننده «ایجادسازمان شفاف و شیشه­ ای» که در سنوات قبل توسط برخی از اعضای محترم هیات مدیره بعنوان یک هدف تعریف شده بود را ندارم ولیکن بی تردید انتقاد از ارائه گزارش عملکرد سازمان آنهم پس از پشت سرگذاشتن 2مجمع عمومی درهمین دو، سه ماه گذشته که ارائه گزارش عملکرد به اعضا در آن جزو اصلی ترین دستورکارهای آن بوده از یک سو و نزدیکی زمان انتخابات از سوی دیگرشبهاتی را برای جامعه مهندسی آورده  که پرداختن به آن اجتناب ناپذیر است.در ابتدا با این پرسش مواجهیم که آیا به این رویه در انتقال گزارشات و اطلاع رسانی طی 3 سال گذشته نیز التفاتی شده است یا توجیهی است برانتقادات وارده به مجموعه آن هم در زمان نزدیک به انتخابات.


شایسته تر نبود اگر در این گزارش :

1 -تعدادمتقاضیان کلاسی که برگزار نشده را جزو عملکرد سازمان محسوب نمی­ کردیم.(بند 14جدول صفحه 18)

2-در کنار ارائه تعداد مصوبات و جلسات برگزارشده گروه های تخصصی در صورتی که مصوباتی از این گروهها منجر به حل مشکلات سازمان شده اندنیز به آنها اشاره ای می­شد.(ص30).

3-پس از گذشت حدود یکسال از عمرکمیته حقوقی تعیین تکلیف املاک سازمان گزارشی ازعملکردش ارایه می شد و  و باز هم  به تشکیل یک کمیته  بجای  ارائه عملکردآن افتخار نمی­شد.

4-بجای ذکر عقد قرارداد با مشاورین مختلف سازمان امکان ارائه گزارشی در یک خط از فعالیت­های انجام شده آنها وجود داشت.

5-بجای کلی گویی: اجرایی نمودن تفاهم نامه تامین اجتماعی و... اگر عضوی از طریق سازمان از این مزایا بهره­مند شده آماری از تعداد این مهندسان ارائه می­کردیم .

6-به جای افتخار به تشکیل کمیته سیمای شهری اگر اقدامات ونشست­های کمیته سیمای شهری منجر به تغییرات خاصی در سطح شهر شده بود یا حتی ییشنهاد ارائه  شده ای وجود داشت  آنرا جزو عملکرد سازمان گزارش می­کردیم.

7-درحالی که کسی سراغی از مجموعه کانون مهندسان را نگرفته، از فعال نمودن کانون مهندس  به عنوان عملکرد یاد نمی کردیم تا حداقل به یاد روزهای قدیم نمی افتادیم.

8-به تصمیم اعضا مبنی بر برگزاری حداقل 3 مجمع عمومی در سال (که در  مجامع قبلی مصوب شده بود) احترام می­گذاشتیم و  مراسم روز مهندس را که این روزها به تفکیک حوز ه ها برگزار می گردد، را جزو مجامع عمومی قانونی اعلام نمی کردیم.

        9 -تعداد همکاران اعزام شده به نمایشگاه اروپا را  در حالی که هزینه های  سفر را خود اعضا پرداخت کردند همان تعداد افراد استفاده کرده از تسهیلات سفر می نامیدیم.(جدول ص18)

10-هنگامی که ارائه پیشنهاد حق عضویت سالانه و ... از سوی هیات مدیره(صفحه 4) را هم جزو عملکردسازمان محسوب می نماییم دور از انتظار نیست تصویب و تصمیم جهت خرید نرم افزار اتوماسیون اداری برای هیات مدیره سازمان را نیز(صفحه 8) یک عملکرد قابل ارائه بدانیم.

11-شایسته تر نبود اگر کمیته رفاه که براساس نمودار صفحه 19 توانسته به افرادی بیش از تعداد اعضای سازمان خدمات ارائه نماید، توضیحی در دفترچه ارائه می داد که آن غیر اعضا چه کسانی می­باشند.

12-درباره بروزرسانی سایت سازمان که غبار به روز نشدن آن از طریق صفحه نمایش کامپیوترهای خانگی هم قابل مشاهده و رصد کردن است، به اعلام ارتقا و درج روزانه اخبار در سایت نمی پرداختیم.. (ص22)

13-چگونه دوره­های آموزش عکاسی را در سطح مدارس توزیع کردند؟! (ص25)

14-شایسته تر نبود اگر نمی­نوشتیم 2000  فقره موافقتنامه ساخت و ساز مسکونی در گرگان و می­نوشتیم 2000 فقره موافقنامه ارائه خدمات آزمایشگاهی در گرگان؟ (ص33)

15-شایسته تر نبود اگر برای افزایش ردیف­های گزارش عملکرد، اجباری نمودن استفاده از خدمات آزمایشگاهی و «راه اندازی شرکت­های خدمات آزمایشگاهی» را به تفکیک ارائه نمی­کردیم و آن دو را از هم منفک نمی­دیدیم.(صفحه 6) و یا تن به این تکرارها نمی دادیم  تا به نظر نیاید این دوباره گویی ها جهت پر کردن صفحات  دفترچه گزارش عملکردند:

-          تصویب نظام نامه کمیته رفاه مندرج در صفحه 8 و صفحه 16

-          انتقاد قرارداد ویلا در خزرشهر، تکرار خطوط در صفحه 16

-          پرداخت تسهیلات با انعقاد قرارداد جهت خرید لب تاپ و گوشی تلفن همراه در تکرار در خطوط صفحه 16

-          برگزاری همایش بومی سازی مقرارت ملی مندرج در صفحه 26 و صفحه 10

-          تهیه تراز و بودجه صفحه 27 و صفحه 5

-          کسب عنوان برتر رعایت مقررات ملی ساختمان صفحه  26 و صفحه 27 

-          ...

16-با درنظر گرفتن زمان ابلاغ تعرفه­های سالهای 90 و 89 و حتی 91 با گذشت 6 ماه از سال و تعیین نشدن تعرفه جدید آیا  تشکیل جلسات کمیته 4 نفره جهت تصویب تعرفه خدمات مهندسی را می بایست جزو عملکرد و افتخارات  سازمان بنامیم یا ....؟ (صفحه 4)

17-در صورتیکه حداقل یک جلسه ویک صورتجلسه یایک مصوبه درخصوص اقدام مشترک با انجمن انبوه سازان  موجود بود به همکاری با انبوه سازان استان  اشاره می شد. (صفحه 5)

18-اعطای پروانه و تعیین صلاحیت این آزمایشگاه ها را راه اندازی نمی­نامیدیم. (صفحه 6)

19-آیا تغییر نام صندوق رفاه به کمیته رفاه فعالیت قابل اشاره است؟ آیا نظام نامه تنظیمی برای موادی همچون : 

ماده 3 -  انعقاد قرارداد با برند متعبر پوشاک آقایان (هاکوپیان ، فرث ، گراد) و لوازم خانگی و اخذ تخفیف 10 تا 20% به مهندسین با ارائه کارت عضویت نظام مهندسی و معرفی نامه کمیته

ماده 13-ارتباط مستمر موثر با دانشگاه در رابطه با پوشش حقوقی فارغ التحصیلان رشته های فنی و زمینه سازی با شرایط بازار کار 

ماده 16-تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد اصول فنی ساخت و ساز در سیمای شهری صدا و سیما با همکاری شهرداریها و شوراهای محترم اسلامی شهر

ماده 17-طراحی فرم های جدید گزارش پیشرفت عملیات ساختمانی و پایانکار در سایت سازمان

ماده 21-تشکیل شرکت نمایندگی بیمه جهت پوشش بیمه های محختلف مورد نیاز (مسئولیت و...)

پیش بینی شده  تا کنون به این موارد پرداخته است؟ و اصولاً آیا این موارد را می توان  جزو  وظایف مرتبط با رفاه تلقی کرد؟ کاش به این راحتی کلمه نظام نامه را بر آن نمی گذاشتیم یا حداقل آن را در سایت قرار نمی دادیم تا اعضای سایر استان ها خدای  نکرده از آن کپی برداری نکنن.

(مشاهده اساسنامه کمیته رفاه) 

           20-عقد قرارداد با مشاور مالیاتی جهت حضور تنها در دو هفته ی منتهی به 31تیر ماه در سازمان تا چه میزان می تواند  موجب اعمال نظر تخصصی در خصوص تکمیل اظهارنامه های مهندسین شود  طوریکه اعضای سازمان بابت حق الزحمه دریافت نشده مالیات ندهند(صفحه 8) 

         21-درحالی که جهت بهبود وضعیت ایمنی کارگاههای ساختمانی اقدامی به عمل نیامده است کاش عقد قرارداد با مشاور کار سازمان  را مشاور کار و ایمنی کارگاه نمی نامیدیم. (صفحه 8)

          22-نظرات مفید نیروهای جوان را جهت ایجاد انگیزه برای سایرین به نام خودشان ثبت و به دیگران معرفی می گردید و تشکیل کارگروه مشاوران جوان را صرفاً برای استفاده روز مبادا پیش بینی نمی کردیم. (صفحه 8)

          23-بجای تعجیل درچاپ دفترچه گزارش عملکرد، کنترل می شد متراژ زمین های خریداری شده 36/606و ساختمان های  خریداری شده 75/1095 درجدول لیست املاک سازمان (جدول ص12) اعلام نمی شد

           24- هدیه تقدیم شده به اعضا در روز مهندس را که با عنوان هدیه نفیس از آن یادکرده ایم، به عنوان بخشی از گزارش عملکرد اعلام نمی کردیم. (ص22).

 پی نوشت: با احترام به تمام اعضای هیات مدیره و تشکر از زحمات 3 سال گذشته لیکن بعنوان یک عضو درخصوص گزارش عملکرد ارائه شده ابهاماتی بنظر اینجانب رسیده که وظیفه دانستم آنرا ذکر نمایم و امیدوارم منجر به پاسخی گردد که در همین فضا نسبت به انتشار آن اقدام نمایم.

 
نظرات 1 + ارسال نظر
یک مهندس شنبه 11 شهریور 1391 ساعت 05:08 ب.ظ

با تشکر از شما مهندس عزیز و نکته سنج
باید افرادی اگاه در هیئت مدیره سازمان باسند تا اینطوری بودجه سازمانو که از جیب من و شما میره هدر ندن
موفق باشی

سلام و تشکر از اظهار نظر شما به امید اینکه با شرکت در انتخابات تلاشی در رسیدن به خواسته های مورد نظر نماییم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد