نتایج انتخابات دوره پنجم

نتایج انتخابات هیات مدیره  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان (دوره پنجم)

در ادامه مطلب ....

ادامه مطلب ...

چرا خانه کوچک ما سیب نداشت

مطلبی را که در ادامه می خوانید ، می شد در آخرین شماره نشریه این دوره از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان نیز خواند، اگر در آخرین لحظات با دستور مدیران سازمان (علیرغم آنکه به تایید مدیر مسئول نشریه نیز رسیده بود) حذف نمی شد. 


این یادداشت که با اشاره به خلائ موجود در حمایت از مهندسین به ضرورت تشکیل کمیته ای به این منظور می پرداخت درحالی از چاپ باز ماند که همچنان عنوان مقاله در فهرست مطالب نشریه ی سازمان به جای مانده است ! با نگاهی به فهرست می توان دید صفحات 14و15  به یادداشت ‍"چرا خانه کوچک ما سیب نداشت " اختصاص یافته است هر چند در آن صفحات مطلب دیگری به چاپ رسیده باشد.

در ادامه می توانید متن کامل مقاله حذف شده را بخوانید و خود قضاوت کنید چرا علیرغم اعمال تغییراتی در آن مطابق نظر مدیر مسئول نشریه و حذف کلمات مرتبط با انتخابات  باز هم چاپ نشد .

  

به نام خدا


آنروز آخرین روز ثبت نام برای کاندیداتوری در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بود، روز گرمی که می بایست مدارک مربوطه را به اداره کل راه وشهرسازی تحویل می دادم . مرخصی ساعتی گرفتم و با مرور آنچه همکارم هنگام رفتنم گفت به سمت خروجی سازمان رفتم : " گرمی هوا هم داره کلافه کننده می شه اون هم با این همه اختلاف دما بین شب و روز، اینهمه فاصله که مثل آدم هایی می مونه که این روزها، روز به روز فاصله هاشون از هم بیشتر و بیشتر می شه."

 آنروز تحمل گرمای هوا و انتظار رسیدن و نشستن در تاکسی بدون کولر را به بودن در ترافیک شهری با ماشین خود ترجیح دادم، گویا همیشه باید برای بدست آوردن چیزی، چیز دیگری را از دست داد.

درون تاکسی چهره راننده نشان از تحمل سختی­ های بسیاری می داد و  با این حال، آن گرمای طاقت فرسا عاملی برای بد خلقی­ او با مسافران نمی­شد با هر که سوار و پیاده می­شد با روی باز سخن می­گفت و تلاشش از گذشته ای متفاوت خبر می داد. هنوز نیمی از راه طی نشده بود که توجهم به دنده ماشین  جلب شد .دنده اتوماتیک بود . اولین بار بود که تاکسی با دنده اتوماتیک می­دیدم از او راجع به دلیل اتومات بودن دنده پرسیدم  و او گفت که 4 سال قبل هنگام عبور از عرض خیابان با موتورسواری که با سرعت حرکت می­کرده تصادف شدیدی کرده وبعد ازآن تصادف پای سمت چپش از زانو به پایین بی حرکت شده است... 

ادامه مطلب ...

ناظر هماهنگ کننده یا ....

امروزه نقش عوامل ارایه کننده خدمات مهندسی بیش از پیش در احداث ساختمانها نمایان شده است و از جمله این عوامل مهندسین رشته های مختلف و مرتبط با ساختمان می باشد که هر یک بر اساس آموخته های خود در بخشی کمک به اجرای فنی و اصولی بنا می نمایند . مهندسین رشته های اصلی شامل عمران ، معماری، برق، مکانیک وحتی رشته های شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری و... همه در این مسیر نقشی بعهده داشته و قانون نظام مهندسی و آیین نامه های مرتبط نیز برای هر گروه در بخشی از ساختمان وظایف ومسئولیتهای مختلفی تعریف نموده است مشارکت مهندسان مختلف در این حیطه نیازمند تعریف شدن نحوه ارتباط و تعامل آنان با یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف مشترک در ساخت یک ساختمان می باشد. این ارتباط لازم و واجب جز با تعریف شخصی به عنوان نقطه کانونی و یا سیستمی جهت پاسخگویی مقدور نبوده و قانون در مقررات ملی ساختمان در مبحث دوم این شخصیت را ناظر هماهنگ کننده نامیده است شخصی که از بین مهندسان رشته های عمران یا معماری که شرایط نظارت بر پروژه را دارا می باشد انتخاب و براساس شرح خدمات مهندسان رشته های ساختمان مسئول هماهنگی بین تمامی ناظرین شناخته می شود . که از جمله وظایف محوله به ایشان مسئولیت ارائه و تسلیم گزارشات مرحله ای لازم به شهرداری ، نظام مهندسی و سایر مراجع زیربط می باشد...

ادامه مطلب ...

تقدیرها و انتظارات ( درباره مجمع عمومی اردیبهشت88 )

 

( این مطلب از جمله یادداشت های ارائه وچاپ نشده ام بود که در آن  به موضوع مجمع عمومی سال 1388 سازمان  پرداخته بودم  گرچه به دلیل فضای حاکم و جو آن زمان امکان چاپ آن فراهم نشد  و ممکن است ذهن هایی که اکنون خاطرات آن مجمع را بیاد می آورند محدود باشند  اما از آنجاییکه  بسیاری از موارد آن کماکان  دارای مصداق می باشد تصمیم گرفتم این مطالب را دراین  سایت منتشر کنم .)


مجمع عمومی از جمله وقایع مهم و مرتبط با سازمان نظام مهندسی می باشد که در شماره های مختلف نشریه سازمان نظام مهندسی نیز مطالبی را به خود اختصاص داده بود. مطالبی که بعضا از سوی سازمان و بعضا از سوی مهندسین عضو مطرح گردیده ونشان از فضای  مناسب نشریه در استفاده بهینه از پتانسیل موجود در آن در راستای در نظر گرفتن آراء ونظریات اعضاء در به حرکت درآوردن چرخ آسیاب این NGO نیمه دولتی می باشد وچه فضایی مناسب تر از آن که مطالب صنفی مرتبط با مهندسین با آنان طرح و از سوی آنان مورد ارزیابی قرار گیرد، امری که جزآن ازمحیطی که حداقل تحصیلات اعضای آن کارشناسی و بار سنگینی از آبادانی و پیشرفت این سرزمین را بر دوش میکشد ، انتظار نمی رود.


ادامه مطلب ...

در جستجوی مسئولیت های مهندسین نقشه بردار


ساختمان از محصولات پیچیده ای به شمار می رود که در تهیه آن بسیاری از حرفه ها و تخصص ها دخیل بوده و عدم توجه به این مهم و این پندار که تنها به اتکای یکی از عوامل مهندسی از رشته های سازه، معماری تأسیسات الکتریکی و تأسیسات برقی، نقشه برداری و شهرسازی می توان نسبت به کنترل اجرای ساختمان اقدام نمود نتیجه ای جز وضع موجود برخی از ساختمان های در حال بهره برداری و فجایع زلزله های طبس، بوئین زهرا، منجیل و... را رقم نخواهد زد چرا که فعالیت هر کدام از عوامل مهندسی باعث پر کردن خلاء حضور بخش های دیگر نخواهد شد و چه بسا رعایت نشدن ضوابط و مقررات در برخی رشته ها مشکلاتی را برای سایر بخش ها نیز بوجود آورد. چندی است بدلیل احساس نیاز ساخت و ساز استان موجبات همکاری مهندسین نقشه بردار در بخش طراحی و نظارت فراهم گردیده است اما علیرغم وجود و ابلاغ دستورالعمل شرح خدمات نقشه برداری در امور ساخت و ساز (مرتبط با سازمان نظام مهندسی) متأسفانه حتی بخشی از این ضوابط هم که در حال حاضر نیز قابلیت اجرا دارد، با بی توجهی مواجهه می گردد . مواردی که کنترل برخی از آن ها توسط مهندسین نقشه بردار مقدمات نظارت را برای سایر رشته ها تأمین می نماید و سازنده و مجری را از انجام خطاهای ناخواسته باز می دارد

ادامه مطلب ...

معمـــاری و نظــــارت آن


میان پرده :

شنبه :

مهندس ناظر سازه ای : اوستا اکبر مگه نگفتم فاصلة این 8 تا خاموت بالا و پایین ستون را هر 10سانت تنظیم کن باز هم که فاصله ها انداز‏‎‎‎‎ة هم است .

اوستا اکبر : مهندس سخت نگیر ، ما تا بحال هیچ جا ستون را این جوری دو خاموته نکرده بودیم که کردیم دیگه بخاطر یکی دو تا خاموت گیر نَدِه .

مهندس ناظره سازه ای : ببین اوستا اکبر اگر بخواهی مثل سقف پایین کاری کنی که روزی 3 بار بیام بالای سرت،غرغر کن اما  اگه میخواهی خیال خودت و خیال منو راحت کنی نکاتی که گفتم را تا آخر این اسکلت رعایت کن .

اوستا اکبر : مهندس من قراردادم این جوری نبود ، به آقای مالک هم گفتم و ...


یکشنبه : 

مهندس ناظر سازه ای : خوبی اوستا اکبر ، حالا خوب شد . دیدی آقافقط 10دقیقه برای هر ستون کار اضافی داشت حالا هم شما یک کار اصولی کردی و هم ما شبهای زلزله خوابهای آشفته نمی بینیم. الان هم بگو بچه ها یک چتایی بپیچن دور ستونها و بهش آب بِدن .

اوستا اکبر :  مهندس چتایی نداریم به آقای مالک  گفتم بیاره .

مهندس ناظرسازه ای : خوب حالا تا چتایی بیاره بگو ستونها را آب پاشی کنند ....

.......

ادامه مطلب ...