گود یا گور؟. .. مقصر کیست؟

چیزی به جای اشاره:

زمین انقدر برای بلعیدن قربانیانش عجله دارد که جویای نام ونشان آن­ها نشود.

 چهره­ های خاکی؛ چشمهای پر غبار و قلبهایی خاموش که دیگر با ضرباهنگ امید

هم بیدار شان نمی­توان کرد، همه روی شانه­ های سنگ و خاک آرام گرفته­ اند. آهن است و آه و خشت­های کبود و خونابه­ های نقش گرفته بر دل زمین؛ قربانیانی که نه با سرانگشتان سرنوشت که به هجای فاحش دیگری رنگ خون گرفته­اند، مردانی که دلشان را به جای پای تعهد دیگران در سنگفرش زمین خوش کرده بودند و یکباره غافل از معامله پر سود برخی؛ مات معمای روزگار خویش شدند.

تلنگر حادثه

افزایش ارزش زمین و مسکن در کلانشرهایی همچون تهران و مشهد خواه ناخواه پای سرمایه گذاران متعدد را به بخش زمین و مسکن باز کرده است؛ چنانکه در دو سال اخیر، وقوع حوادث ناشی از گود برداری غیر اصولی تا حد قابل توجهی  رشد داشته است.  سنگینی خروارها خاک و نخاله  و ضربات مدام  آن­ها کافی است تا وسعت و آمار تلفات ناشی از حوادث متاثر از گودبرداری ساختمان­های فرسوده نیز افزایش یابد.علاوه بر این وجود زمین­ها، معابر کوچک و باریک نیز کافی است تا ریسک ریزش ساختمان­های جانبی را در چنین حوادثی افزایش دهد.

در این میان گود برداری­های غیر اصولی پس از تخریب ساختمان­های فرسوده هر از گاه حوادث ناخوشایندی را رقم زده است  که ضمن بروز خسارات مالی فراوان، ممکن است اعتبار و وجهه حرفه مهندسی را نیز نزد افکار عمومی به زیر سوال برد.

متاسفانه بسیاری از کارفرمایان هنوز تصور می­کنندکه به کارگیری تمهیدات ایمنی لازم در گودبرداری هزینه و زمان بیهوده­ای را به کار تحمیل می­کند، در حالیکه گودبرداری اصولاً جزو کارهای پیچیده وبسیار خطرناک مهندسی محسوب می­شود به­ ویژه در گودهای با عمق زیادتر نیازمند بررسی­های همه جانبه، دقت و نظارت و در نهایت صرف وقت و هزینه قابله ملاحظه­ای است تا جان و مال مردم از این طریق به خطر نیفتد. در غیر اینصورت عدم آشنایی با اصول فنی، سهل انگاری و یا سود جویی غیر مسوولانه خود حوادثی جبران ناپذیر را در پی خواهد داشت .

ادامه مطلب ...

احکام اعضاى هیات مدیره جدید

احکام اعضاى هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسى ساختمان استان هاى کشور، طى مراسمى توسط وزیر راه و شهرسازى اعطا شد. در این مراسم که در روز دوشنبه ٩١/٨/١٥ در وزارت راه و شهرسازى برگزار شد، حائزین بالاترین راى از هر استان به نمایندگى از منتخبین جدید، احکام صادره را دریافت کردند. از استان گلستان نیز مهندس محمد مشکاتی، که با کسب تعداد 1292 راى، بالاترین آرا را کسب کرده بود، احکام  12 نفر از اعضاى هیئت مدیره جدید استان را دریافت کرد.

در این بین هرچند احکام نمایندگان اصلی و علی البدل رشته شهر سازی و علی البدل رشته معماری  تا  لحظه  تحویل احکام به نماینده استان گلستان صادر نگردیده بود، اما صدور احکام  برای 8 عضو اصلی و 4 عضو علی البدل هیئت مدیره از مجموع  15 عضو منتخب (9 عضو اصلی و 6 عضو علی البدل) به منزله بررسی موارد مطروحه در خصوص برخی از اعضای منتخب و  قطعى شدن نتایج انتخابات از منظر وزارت راه و شهرسازى بود.  امری که موجب شد تا اخبارى مبنى بر طرح برخی شکایات در سایر مراجع همچون دیوان عدالت اداری از سوی برخى از کاندیداهای هیات مدیره  ولو در حد یک شایعه منتشر شود. اخباری که در صورت صحت، از آنجا که رسیدگی به اینگونه شکایات در این مراجع معمولا مستلزم صرف زمانی طولانی است، پیش بینى مى شود در طی ماه های آتی نیز همچنان شاهد استمرار واکنش ها به نتایج انتخابات و تبعات آن باشیم.