معمـــاری و نظــــارت آن


میان پرده :

شنبه :

مهندس ناظر سازه ای : اوستا اکبر مگه نگفتم فاصلة این 8 تا خاموت بالا و پایین ستون را هر 10سانت تنظیم کن باز هم که فاصله ها انداز‏‎‎‎‎ة هم است .

اوستا اکبر : مهندس سخت نگیر ، ما تا بحال هیچ جا ستون را این جوری دو خاموته نکرده بودیم که کردیم دیگه بخاطر یکی دو تا خاموت گیر نَدِه .

مهندس ناظره سازه ای : ببین اوستا اکبر اگر بخواهی مثل سقف پایین کاری کنی که روزی 3 بار بیام بالای سرت،غرغر کن اما  اگه میخواهی خیال خودت و خیال منو راحت کنی نکاتی که گفتم را تا آخر این اسکلت رعایت کن .

اوستا اکبر : مهندس من قراردادم این جوری نبود ، به آقای مالک هم گفتم و ...


یکشنبه : 

مهندس ناظر سازه ای : خوبی اوستا اکبر ، حالا خوب شد . دیدی آقافقط 10دقیقه برای هر ستون کار اضافی داشت حالا هم شما یک کار اصولی کردی و هم ما شبهای زلزله خوابهای آشفته نمی بینیم. الان هم بگو بچه ها یک چتایی بپیچن دور ستونها و بهش آب بِدن .

اوستا اکبر :  مهندس چتایی نداریم به آقای مالک  گفتم بیاره .

مهندس ناظرسازه ای : خوب حالا تا چتایی بیاره بگو ستونها را آب پاشی کنند ....

.......

دوشنبه :

مهندس ناظر سازه ای : خوبی اوستا اکبر ، حالا خوب شد . دیدی آقافقط 10دقیقه برای هر ستون کار اضافی داشت حالا هم شما یک کار اصولی کردی و هم ما شبهای زلزله خوابهای آشفته نمی بینیم. الان هم بگو بچه ها یک چتایی بپیچن دور ستونها و بهش آب بِدن .

اوستا اکبر :  مهندس چتایی نداریم به آقای مالک  گفتم بیاره .

مهندس ناظرسازه ای : خوب حالا تا چتایی بیاره بگو ستونها را آب پاشی کنند ....

.......

پنج شنبه :

مهندس ناظرسازه ای :  اوستا اکبر خسته نباشی ستونها امروز تمام میشه؟  بخاطر این ستونها که خیلی ما رو اذیت کردی برای سقف یادت باشه قبل از تیرچه گذاری خودت یا آقای مالک با من تماس بگیرید ....

یک هفته بعد

چهارشنبه :

مهندس ناظره سازه ای : آقای اکبر آقا باز که بتن سر تیرچه ها رو نشکستی و جا گذاشتی ،آخه من دیگه خسته شدم چند بار چند دفعه،  هر سقف به سقف باید بیام این ها رو تذکر بدم .

اوستا اکبر : مهندس جان آخه باز داری اذیت میکنی ، حالا می شکنیم دیگه .

مهندس ناظر سازه ای : کِی دیگه ، تو که الان داری بتن می سازی .

.

.

.

پنج ماه بعد

2 شنبه

مهندس ناظر سازه ای : اوستا اکبر خسته نباشی یادت باشه بعد از تمام شدن  ستونهای طبقه آخر سَرِ ستونها رو باید کلاف کُنی من به آقای مالک هم گفتم .

اوستا اکبر :  مهندس دیگه این آخر کاری اذیت نکن ، آخه کدام ساختمان تو این شهر کلاف می کُنه ، تازه خرپا که وزنی نداره .

مهندس ناظر سازه ای : اوستا تو که اینقدر خودت و ما رو اذیت کردی، کاری نکن که  گواهی پایان اسکلت رونَدَم و کارت رو تعطیل کنم

یک هفته بعد

2شنبه :

مهندس ناظر سازه ای : اوستا اکبر دیگه اسکلت تمام شد .

اوستا اکبر : بله مهندس ما که رفتیم اما این کاربرای ما صرف نداشت خیلی اذیت شدیم.

مهندس ناظر سازه ای: خوب اوستا اکبر خیالت راحت باشه یک کار خوب انجام دادی از این به بعد تو این شهر دیگه باید این جوری کار کنی یادت باشه تا آخر ماه دیگه اگه کارت مهارت فنی از فنی حرفه ای نگیری دیگه کسی برای کار قبولت نمی کنه .

3 ماه بعد. . . 

سه شنبه

مهندس ناظر سازه ای :   اِ اِ اِ  اوستا . این چه کاری بود کردی چرا ستونها را سوارخ کردی ؟ چرا بتن تیر اصلی را شِکستی ؟

اوستا رضا : مهندس جان میگین نعل درگاه کنار ستون رو روی هوا ول کنم و سقف کاذب آشپزخانه را سقف با چسب بچسبانم ؟

مهندس ناظر سازه ای : آخه اوستا شما که سنی ازت گذشته این کار راه حلی دارد، نباید اسکلت رو خراب کنی، با  ناظر معماری تماس می گرفتید مهندس میآمد راهنمایی تون می کرد ، این که نشد.

اوستا رضا : ای بابا  مهندس دیگه نقشه رو که داشتیم ، ما هم بعد از این همه سال می توانیم این نقشه رو در بیاریم دیگه مهندس رو چرا بگیم .  

مهندس ناظر سازه ای :  اوستا می دونی برای این سقفها و ستونها چقدر زحمت کشیده شده       می دونی من چند بار اومدم سر این ساختمان،اون خاموتهای دوبله، بتونیر، ویبره ، شستن ماسه خاکدار همه را  بااین سوراخها و شکستن تیر اصلی به باد دادی.

اوستا رضا :   حالا میگی چه کار کنیم مهندس ...

و حالا چه کنیم ....

گر چه تفکیک وضعیت نظارتی ناظرین پروژه ها به ناظرین معماری و سازه ای در نگاه اول بیان بهتر شدن کیفیت ساخت و ساز و مشخص شدن حیطه وظایف تخصصی آنها را می نماید ولیکن در بعضی موارد می توان اشاره ای کرد به آن موضوع شتر مرغ ....

و شاید این بار هم وضعیت مبهم قانون و تفسیر های چند گانه و سلیقه ای باعث ایجاد پیچیدگی بیشتر کلاف سر در گمی به اسم نظارت گردیده است .

و شاید باز هم در پاسخ این جملات خواهند گفت: باز هم ندای افزایش تعرفه و .... و لیکن نه بحث افزایش تعرفه است و نه بحث گله از میزان دریافتی ها ، فقط گله ای است از همکاران ...

 

صرف نظر از اینکه اساس وضعیت نظارتی و مسئولیتی مهندسین ناظر(سازه و معماری) با توجه به قوانین جاری خالی از اشکال نمی باشه اما آیا ناکافی بودن هزینه های پرداختی از سوی مالکین( بنا به اظهار بعضی از ناظرین) دلیل منطقی جهت عدم نظارت بر مسئولیت پذیرفته شده می باشد ؟

آیا مهندسین معماری که قبول مسئولیت نظارت معماری را می نمانید به وظایف و مسئولیت های خود آگاهی دارند؟ آیا اساساً این بحث که کنترل نحوه اجرا دیوار چینی و ایجاد فضا های داخلی ساختمان، در حیطه وظایف ناظر معماری است در هنگام قبول این مسئولیت در نظر گرفته می شود؟  یا اینکه همچون مقوله طراحی معماری خود را عاری از هرگونه مسئولیتی می دانند؟

و آیا ناظر سازه وظیفه نظارت بر آن قسمت از یک ساختمان را دارد که به آن سازه و اسکلت گویند؟ و هدایت مالک در حین اجرای آجر چینی به عهده کیست ؟

آیا پس از پایان اسکلت باز هم ناظر سازه ای می بایست کما فی السابق نسب به نظارت برحفظ سازه  احداثی اقدام نماید ، تا گزندی به سازه نرسد ؟

و در صورت ایجاد صدمه به سازه پس از اتمام آن و صدور گواهی استحکام بنای آن توسط ناظر باز هم ایشان می بایست پاسخگو باشد؟

والنهایه در این مقطع چه کسی باید به این مالک عزیز پاسخ  دهد  :

حالا چه کنیم ؟!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد