حاشیه و متن


این مطلب نقدی است بر یادداشتی است که در تابستان 1388  تحت عنوان«حاشیه های پر رنگ تر از متن» در نشریه سازمان نظام مهندسی منتشر شده بود  که در شماره آتی آن نشریه در پاییز 1388 به چاپ رسید (خطوط پررنگ شده عینا از یادداشت مذکور جهت گویاتر بودن مطلب آورده شده است).

 

آنچه در مواجه با شماره تابستان 1388  نشریه  سازمان نظام مهندسی خط تمایزی را با دیگر شمارگان آن به اذهان متبادر می نمود در مقالاتی برجسته می گردید که صفحات آغازین نشریه را به خود اختصاص یافته میدید .  رفتار متفاوت مسئولین امر در انتشار « سنگ های امتحان» ،«پیامک های پر پیام» و بالاخص  « حاشیه های پر رنگ تر از متن» در آن شماره هرچند محافظه کارانه و با  مصلحت اندیشی ، که به امضایی همچون « تحریریه » ختم میگردید تا تبعات احتمالی با تقسیم بر جمعیت هیات تحریریه تخفیف یابد ، تحسین بر انگیز است .


اما مجمعی که شهریور ماه برگزار گردید ، از پس حاشیه های انتخاباتی که با اعتماد مجدد اعضاء به انتخاب اکثریت مدیران پیشین نظام انجامید ،  هنوز پتانسیل کافی را برای ترغیب به پرداخت بیشتر آن ، از  مناظر دیگر را داراست. آنچه در طی برگزاری انتخابات و متعاقب آن مجمع اخیر سازمان در گفتگوها و جلسات خصوصی و عمومی، بنا به مقتضیات زمان خود بین اعضا ،هیات مدیره و فرد فرد کاندیدا ها گذشت حاوی نکات و مباحثی بود که طرح آن در نشریه سازمان باعث ترغیب سایر مهندسان و اعضاء به مشارکت در استمرار آن خواهد شد و می تواند در پایانِ امر، به پویایی  هر چه بیشتر سازمان و سازنده تر شدن پیشنهادات و منطقی تر شدن خواستهای اعضا منتهی گردد. به عبارت دیگر ،کاهش این فاصلهء مضر و ترمیم رابطه موجود بین اعضاء و سازمان را ،  با استقبال از اندیشه ها  و رویکرد های  دیگر در طول زمان  با ارتکاب  به تلاش هایی این چنینی میسر  خواهیم یافت . پس:

 

یادداشت هیات تحریریه:

 

1- طبق قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان هر سال موظف به برگزاری مجمع عمومی با حضور اعضای خود برای تصویب کارکرد سال گذشته و بودجه سال آینده و برخی از تصمیمات کلان برای سازمان است. این مجمع، همچنین محلی برای ارایه نظرات اعضا نسبت به مسایل سازمان و کارکردهای هیأت مدیره است. از این رو، مجمع عمومی یک صنف حرفه‏ای می‏باید مورد استقبال اعضای آن باشد. حال آن‏که حضور اعضا در مراسمی نمادین مانند روز مهندس و روز معمار بسیار پررنگ‏تر از مجمع عمومی است. علت این موضوع هر چه باشد، برآیند آن، عدم وجود پشتوانه‏ای به نام اکثریت و عقل جمعی است.

 

 عدم حضور اعضا درمجامع عمومی

توجه نکردن به دلایل عدم حضور قابل توجه اعضا درمجامع عمومی  و صرفا پرداختن به نتایج چنین پیشامدی نمی تواند روشی برای جلب مشارکت اعضا  در این مجامع باشد. استقبال گسترده اعضا از مراسم روز مهندس (پنجم اسفند)در قیاس با مجامع عمومی سازمان ، از پرشکوه بودن مراسم فوق نشات گرفته یا  پیش فرض اعضای سازمان از بی تاثیر بودن حضور آنان درهر کدام از مجامع عمومی می باشد ؟  مجامعی الزامی ، که شاید اگر قانونگذار لزومی به وجود آن نمی دید، این نوع گردهمایی سالیانه کلاً از دستورکار سازمان خارج می گردید .


یادداشت هیات تحریریه:

 

2-    2- به‏ علت آن‏چه که از آن می‏توان برگزاری غیرحرفه‏ای یاد کرد، مجمع عمومی محلی برای طرح آنی مسایل کلان و تصمیم‏گیری بدون پیش زمینه و بیشتر تحت تاثیر فضای مجمع شده است و این برای اعضای صنف حرفه‏ای و تحصیلکرده زیبنده نیست. اشتباه عدم اطلا‏ع‏رسانی مناسب از موضوعاتی نظیر تراز سالیانه، بودجه و سایر تصمیمات که مستلزم رأی عمومی اعضا هستند، هر سال تکرار می‏گردد. نتیجه‏ی این سهل‏انگاری، ایجاد سو تفاهم به ویژه برای اعضای جوان‏تر سازمان است. در حالی‏که با یک اطلاع‏رسانی ساده می‏توان حضور شرکت‏کنندگان را هوشمندانه‏تر و واقع‏بینانه‏تر ساخت. ضمن این‏که هم‏زمان می‏توان در یک بازه زمانی، شرایط حضور چهره به چهره برای اعضای منتقد و یا پیشنهاد دهنده را پیش از مجمع فراهم ساخت.

 

 

برگزاری غیر حرفه ای و طرح آنی مسائل کلان 

 

چه زمان ، چه مکان ، چه سیستم خاصی برای ارائه نظرات آزادانه ( و شاید منتقدانه ) از سوی سازمان برای اعضاء فراهم گردیده است که انتظار سکوت از اعضاء در این جلسات  می رود؟

 شاید این تصورحاکم است که سالی یک بار آن هم چند دقیقه ای اختصاص دادن به شنیدن نظرات و پاسخ به آن در مقابل اعضایی که براساس رای آنان مسئولیتی را پذیرفته ایم زمان زیادی باشد . و تنها بر اساس این منطق می توان وقتی شرکت کنندگان- هر چند  معدود- این جلسات ، مواردی را عنوان      می نمایند آنها را متهم به طرح آنی مسائل کلان نمود . اینگونه است که اگر تصمیمی ناهمسو با آرا و نظرات از پیش معین  به تصویب برسد آنرا ناشی از فضای ملتحب و احساسی مجمع می دانند نه خواست  همان حضار اندکی که هنوز هم امید به شنیده شدن دارند .

 

یادداشت هیات تحریریه:

 

3-      فارغ از بدسلیقگی در انتخاب زمان مجمع و مشکلات تردد از نقاط مختلف استان، عدم حضور حداقلی اعضای دفاتر شهرستان‏ها تأمل‏برانگیز و غیرقابل قبول است. متاسفانه، عدم حضور و مشارکت این اعضا در مجمع عمومی و طرح نشدن مشکلات شهرستان‏ها گاه منجر به اخذ تصمیماتی می‏شود که تبعات منفی آن ممکن است دامنگیر شهرستان‏ها گردد. برای مثال، در حالی‏که سازمان در حال توسعه فیزیکی ( ساخت یا خرید) دفاتر شهرستان‏ها و اخذ مالکیت آن‏هاست، اخذ تصمیمات حذف منابع مالی جهت تسریع در این موضوع، به سود شهرستان‏ها نیست. حال آن‏که سازمان مرکزی از مشارکت منابع مالی شهرستان‏ها ساخته شده است.

ارتباط دادن حذف کسورات 3%  بابت ساخت ساختمان با عدم حضور اعضای دفاتر شهرستانها در مجمع عمومی

 

اشاره شدن به زمان مجمع و مشکلات تردد  بعنوان دلایل عدم حضور اعضای دفاتر شهرستانها و در انتها  این نتیجه گیری  که با حذف شدن کسورات قانونی بابت احداث ساختمان از بودجه سازمان، اعضای دفاتر شهرستانها محروم از  داشتن ساختمانی برای دفاتر شهرستانهای خود گردیده اند ، به نوعی بی توجهی به این نکته است که شاید اتفاقاً نظر  اعضای سایر دفاتر نیز این بوده است که جلوی ضرر را از هر جا که بگیرند .....

در واقع آیا برای مهندسان عضو دفتر مرکزی بابت پرداخت هزینه های ساخت ساختمان احداثی سندی صادر گردیده که اعضای سایر دفاتر از آن محرومند؟ آیا کسر کردن از حق الزحمه ناچیز خدمات مهندسی و احداث ساختمان باروند قبلی، واریز کردن این مبالغ در صندوقی بسته و بدون کلید نبود ؟ و آیا اگر مسیر صحیحی ( مشابه برخی استانها ) برای اخذ این مبالغ و اختصاص سهام به اعضای سازمان جهت ثبت شدن میزان سرمایه گذاری هر نفر ایجاد می شد نمی توانست مانع از بدبینی اعضا نسبت به این کسورات و درنتیجه حذف آن گردد ؟

به عبارت دیگر اگر صادقانه بیاندیشیم و مهندسان عضو دفتر نمایندگی گرگان نیز از سرنوشت مبالغ پرداختی خود اطلاع کافی داشتند آیا در همان مجامع پیشین هم رای موافق به اخذ کسورات میدادند؟

 

یادداشت هیات تحریریه:

 

4-      فضای احساسی حاکم بر مجمع و طرح موضوعات و مباحث تکراری نشان می‏دهد که سازمان هنوز نقش تعیین کننده مجمع در اعتمادسازی، شفاف‏سازی و تاثیر بر سیاست‏های کلان حداقل یک ساله را آن‏گونه که باید جدی نگرفته است. منتقدان و مدافعان سیاست‏ها گاه، مباحث عمومی را به سطح گفتمان‏های شخصی تنزل می‏دهند و نتیجه‏ی آن، حضور در حاشیه مهندسان جوانی است که می‏باید رفتارهای صنفی را تمرین کنند.

در بارهء فضای احساسی حاکم و طرح موضوعات تکراری  

 

اتهام تاثیر پذیرفتن منتقدین از « فضای احساسی حاکم » و نیز طرح مداوم این امر که نقدها و حرف ها «تکراری» است به اینجا خواهد انجامید که عنوان شدن چنین اتهامی از نبود پاسخ قانع کننده به همین سئوالات و دغدغه های مکرر نشات گرفته است و یا ناشی از پا برجا بودن این معضلات و نقدها در تمام این مجامع می باشد؟

 

یادداشت هیات تحریریه:

 

خلا ارایه یک گزارش حرفه‏ای برای اعضا از سوی هیأت مدیره نیز در مجمع احساس می‏شود. بیان موثر کارکردها و برنامه‏ها در کمترین زمان، نقش مهمی در تنویر افکار اعضای حاضر در مجمع خواهد داشت.

گزارش حرفه ای در مجامع ارایه نمی شود

 

حتی بعد از بکارگیری متخصصان خبره در امور حسابداری و حسابرسی کماکان خلاء ارایه گزارش حرفه ای در شان اعضای تحصیل کرده ء آن احساس    می شود چراکه بر خلاف نظر عده ای از همکاران که تمایلی به پذیرفتن این امر ندارند،  موضوع برسر" یک قران و دوزار " نیست بلکه درخواست قائل شدن حقی برای اعضاء جهت مطالبه خواستهای منطقی و قانونی آنان است و نه اتهام در خصوص مسائل مالی.

 

یادداشت هیات تحریریه:

 

استفاده از رسانه‏های سازمان جهت بهبود وضعیت فوق‏الذکر اهمیت دارد. فصلنامه «نماد» به عنوان رسانه‏ی سازمان و سایت اینترنتی سازمان می‏توانند نقش مناسبی در بهبود این وضعیت و اطلاع‏رسانی مناسب‏تر داشته باشند

اطلاع رسانی توسط رسانه سازمان

 

باز هم سپاس و قدردانی از تلاش فصلنامه نماد بعنوان تنها صدای سازمان و تقدیر از مسئولین آن  که در جهت انعکاس موضوعات صنفی تلاش نموده اند.

 

آرش جوادی( پاییز- 1388 )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد